Italië kent andere verkeersregels dan dat je in Nederland gewend bent. Dus ga je met de auto naar Italië op vakantie, dan is het wel handig om je van tevoren een beetje in te verdiepen. Ook kun je in Italië voor andere verkeersovertredingen boetes krijgen. Let dus goed op! Tip voor wintersporters: in de regione Aosta is het obbligatorio, verplicht, om tussen 15 oktober en 30 april sneeuwkettingen bij je te hebben!
Afwijkende verkeersregels
Lichtgevend veiligheidsvestje verplicht
Houd er rekening mee dat je een reflecterend veiligheidshesje aan hebt als je bij pech, op wegen buiten de bebouwde kom, een gevarendriehoek neerzet. In Italië moeten bestuurders en andere inzittenden die met pech langs de weg staan namelijk een veiligheidshesje dragen. Heb je dat niet aan, riskeer je een boete van € 33,60. Formeel geldt dit niet voor toeristen, maar de vertegenwoordiging van de Europese Commissie in Den Haag adviseert toch om zo'n hesje aan te schaffen. Dit is omdat Italiaanse agenten vaak niet op de hoogte zijn van de Europese regels en dan gerust een bon uitschrijven. Een officieel bezwaar hiertegen kost veel tijd en geld. Je kunt zo’n hesje aanschaffen via Italiaanse tankstations en wegrestaurants voor zo'n € 7. Of je schaft het via de ANWB aan.
ABC van de afwijkende verkeersregels
- Aanhangwagentjes: deze mogen niet aan een (brom)fiets worden gekoppeld.
- Alcohol: het alcohol-promilage niet meer dan 0,5 % bedragen als je achter het stuur gaat zitten.
- Antiradar: is niet toegestaan, ook het bezit ervan niet.
- Bergwegen: stijgend verkeer gaat altijd voor op dalend verkeer.
- Gehandicaptenparkeerkaart: de Europese gehandicaptenparkeerkaart wordt in Italië erkend.
- Gevarendriehoek: als je pech krijgt buiten de bebouwde kom en het is ook nog mistig, moet je de gevarendriehoek op 50 meter van het voertuig plaatsen. Op een autosnelweg is dit 100 meter van het voertuig.
- Helm: zowel passagiers als bestuurders van een snorfiets zijn verplicht een helm te dragen.
- Inhalen: als een tram stilstaat en er is ook geen vluchtheuvel, mag je deze niet inhalen.
- Inrijverbod: een wit rechthoekig bord met daarop een rond rood omrand verbodsbord, waarop staat: 'Zona traffico limitato', geeft een inrijverbod aan. Alleen auto's met een ontheffing mogen deze zone binnenrijden.
- Kinderzitje: kinderen tot 1 meter 35 zijn verplicht op een kinderzitje te zitten.
- Lading: je mag nooit iets vervoeren dat aan de zijkant uitsteekt. Aan de achterkant uitsteken mag wel, mits er een vierkant reflecterend bord (50cmx50cm) aan hangt met diagonale rode en witte strepen. ’s Nachts moet er zelfs een rode lantaarn aan gehangen worden!
- Motorfiets: een motorfiets beneden de 150 cc wordt niet op de autoweg toegelaten.
- Overnachten in voertuig: dit mag wel, zolang het maar niet op een gezellig kampeeruitje gaat lijken. Pootjes van de caravan mag je daarom ook niet uitklappen. Over het algemeen mag ook op de openbare weg overnacht worden, zolang je maar geen overlast bezorgt, een plaatselijke ordening dit verbiedt of het voertuig een obstakel vormt.
- Parkeerschijf: je mag je Nederlandse parkeerschijf ook in Italië gebruiken.
- Parkeren: In grote steden bevinden zich blauwe zones waarin je maximaal één uur mag parkeren op werkdagen van 09.00 tot 14.30 en van 16.00 tot 20.00. Je moet het tijdstip van aankomst aangeven d.m.v de parkeerschijf. In sommige steden bevinden zich de zogenaamde groene zones waar je niet mag parkeren op werkdagen van 08.00 tot 09.30 en van 14.30 tot 16.00.
- Slepen: particulieren mogen in geen geval een auto slepen.
- Sneeuwketting: je bent verplicht een sneeuwketting te gebruiken als je een bord tegenkomt waar Transito con Catene op staat. Mocht hier achter ook nog o pneumatici da neve staan, betekent dit dat je ook winterbanden mag gebruiken. Mocht je in het Aostadal zijn tussen 15 oktober en 30 april ben je sowieso verplicht sneeuwkettingen bij je te hebben. Als je de sneeuwketting gebruikt, is de maximumsnelheid op snelwegen 120 km/u en op de gewone wegen 90 km/u.
- Snelheden: Italië heeft op een aantal zesbaanswegen de maximumsnelheid verhoogd van 130 naar 150 kilometer per uur. Bij slecht zicht en regenval is 110 kilometer het maximum. Wat de Italiaanse regering hiermee hoopt te bereiken, is niet helemaal duidelijk: Italië heeft binnen Europa procentueel gezien het hoogste aantal. verkeersslachtoffers. Per jaar vallen naar schatting 8000 verkeersdoden. Het aantal verkeersslachtoffers is sinds de invoering van het puntensysteem, begin 2003, in nog geen jaar tijd met 21 procent gedaald. Blijkbaar moet de daling van 21% ‘gevierd’ worden met de verhoging van de maximumsnelheid.
- Tegenliggers: als je een postauto tegenkomt op een bergweg, ben je verplicht stil te staan en deze eerst laat passeren.
- Verbandtrommel: zorg dat er altijd een verbandtrommel in de auto ligt: dit is niet alleen verstandig, maar in Italië ook verplicht!
- Verkeerslichten: stoplichten in Italie kunnen voor de Nederlandse toerist vaak voor verwarring zorgen. Zo kan het voorkomen dat je op kruispunten stoplichten tegenkomt die op rood blijven staan. Dit betekent dat het een gevaarlijk kruispunt is. Alleen als tegelijkertijd ook het groene licht brand mag je doorrijden.
- Verlichting: Motorfietsen en bromfietsen zijn overdag verplicht dimlicht te voeren. Voor auto's geldt deze verplichting alleen buiten de bebouwde kom.
- Voorrang: in de bebouwde kom gaat het verkeer van rechts voor. Buiten de bebouwde kom gaat het verkeer dat op de strade stradali, rijkswegen, altijd voor.