Om met de auto naar Italië te reizen kun je kiezen voor de snelste route via de MontBlanc tunnel en St. Gottard-Tunnel. Maar natuurlijk zijn er nog tal van alternatieve routes om in Italië te komen. Hier vind je een aantal alternatieve routes via Oostenrijk, Frankrijk of Zwitserland. De keuze voor een alternatieve route kan veel voordelen met zich mee brengen. Zo heb je er in de zomer minder last van slecht weer, in de weekenden is er nauwelijks vrachtverkeer en de meeste passen zijn normaal geopend.
Alternatieve routes
Wie gewend is om met de auto naar Italia te reizen, zal zich sinds het najaar van 2001 wellicht eens achter de oren krabben. De zware ongelukken in de MontBlanc tunnel in 1998 en in de St. Gottard-Tunnel najaar 2001 maken een trip met de auto misschien minder vanzelfsprekend. De Gottardo werd al snel weer opengesteld en ook de Mont-Blanc tunnel is weer opengesteld voor personenauto’s. Inmiddels dendert ook het vrachtverkeer weer door de volledig vernieuwde tunnel.
Er zijn uitgebreide veiligheidsmaatregelen genomen en alle moderne technieken zijn aangesproken om een ongeluk zoals in 2001 in de toekomst te voorkomen. De tunnels blijven ondanks alles wel de snelste manier om met de auto naar Italia te reizen. Natuurlijk kun je ook kiezen voor een alternatieve route. We hebben de mogelijkheden eens op een rijtje gezet.
Om te beginnen heeft dat natuurlijk te maken met waar je moet zijn in Italia, of je persé met de auto wilt gaan, of je wil genieten van de reis, wat je budget is en of je in de zomer of de winter gaat. Om met het laatste te beginnen: als je in de winter met de auto naar Italia gaat, zijn er natuurlijk minder mogelijkheden. De hooggelegen passen zijn gesloten vanwege sneeuwval. Sommigen zijn zelfs al vroeg in de herfst gesloten.
Om te kijken of de passen nog open zijn of dat er eventueel andere wegblokkades zijn, loont het de moeite om even te kijken op de officiële site van de autostrade, de Italiaanse snelwegen.
Wil je daarna het zekere voor het onzekere nemen en toch een pension, bed&breakfast of hotelletje regelen voor de tussenstop, kan dat uiteraard voor Italië, maar ook voor Zwitserland, Frankrijk en Duitsland.
Via Oostenrijk
Route langs Villach, Karintië
Eigenlijk alleen voor degene die in Friuli (Udine, Trieste) moet zijn, anders is het echt te ver om. Het is de meest oostelijke route via Salzburg en Villach (je nadert Slovenië op een paar kilometer). Er zitten ook enkele langere tunnels in zoals de Oswaldi-bergtunnel. Het is wel een relatief rustige route. Ook de Tauern-Autotreintunnel is voor Friuli-gangers het overwegen waard.
Brennerpas
Voor het oosten van Italia kun je de Brennerpas nemen: de verbinding van, pakweg, Innsbrück naar Verona. Deze route is de makkelijkste, maar ook de drukste ‘pas’ van allemaal. Maar zeker goed te gebruiken als je de Dolomiti, het Lago di Garda of Venezia bezoekt. Ook als je vanuit Verona doorreist naar bijvoorbeeld de Adriatische kust is de Brenner een goede optie. Houd wel rekening met extra kosten voor het rijden over de spectaculaire Europabrücke naast de gewone tol die je betaalt voor de pas.
Winterbanden
In Oostenrijk is het in de periode van 1 november tot 15 april verplicht om te rijden met winterbanden. Een alternatief hiervoor kunnen sneeuwkettingen zijn, maar alleen als de weg bedekt is met een flinke sneeuw- of ijslaag en de weg niet beschadigd wordt door de kettingen. In de praktijk betekent dit dat de auto met winterbanden uitgerust moet zijn, en dat soms sneeuwkettingen erbij moeten worden gevoerd.
De regeling geldt voor het rijden in winterse omstandigheden (bij sneeuw, sneeuwmodder of bevriezing). De ÖAMTC (Oostenrijkse zusterclub van de ANWB) meldt dat bovenstaande bepaling vanaf 1 januari 2008 van kracht is. Bij sneeuwmodder zijn alleen winterbanden toegestaan. Indien winterbanden worden gemonteerd moet dit op alle wielen gebeuren.
Via Zwitserland
Gottardo (in Zwitserland)
De geplaagde tunnel is weer open en een stuk veiliger, maar de kans op files is zeer groot, met name door het vele vrachtverkeer, dat in lange rijen moet wachten tot ze aan de beurt zijn. Zij mogen er alleen maar in één richting tegelijk in. Bovendien, druk of niet: voor sommigen van ons blijft het gewoon eng. Zeventien kilometer met gem. 60 km per uur door de tunnelbuis. Met voor je een sukkelende landgenoot met sleurhut en achter je een walmende Willy Betz-truck.
San Bernadino-tunnel
De tunnel van 6,6 kilometer is het dichtstbijzijnde alternatief voor de Gottardo, met name voor het vrachtverkeer; en dat zul je merken ook. Ook voor deze tunnel geldt voorlopig dezelfde regel voor truckers als in de Gottardo. De aanrijdroute is wel vierbaans maar soms ook smaller dus ontstaan er af en toe lange opstoppingen. Om er te komen rijd je na Basel niet over Luzern, maar over Zürich/Chur. Je komt evenals na de Gottardo uit bij Bellinzona aan de Zwitsers-Italiaanse grens.
Of deze omweg iets oplevert ten opzichte van de eventuele wachttijd voor de Gottardo is de vraag, maar wel een alternatief voor degene die niet meer door de 17 km. lange tunnel wil rijden.
Simplonpas (Lötschberg-autotreintunnel)
Deze pas (op 2006 m. hoogte) wordt normaalgesproken de gehele winter open gehouden en om er te komen moet je in Kandersteg (via Basel/Bern/Thun) met je auto op de trein. Die brengt je in 20 minuten door de Lötschbergtunnel naar het 12 km verderop gelegen Goppenstein. Daar ga je weer van de trein en rijd je door naar de Simplonpas. Een mooie, avontuurlijke route die je brengt in Domodossola, ten noorden van het Lago Maggiore, waarna je binnen een uur in Milano bent.
Het oponthoud bij de trein kan met mazzel meevallen. Er zijn natuurlijk wel extra kosten. Eigenlijk meer voor mooi (winter-)weer en mensen zonder haast. Het treintje is natuurlijk vooral voor de kinderen een extra avontuur. Let goed op de (groene of rode) borden in Zwitersland: de pas is misschien toch dicht!
Grote Sint Bernardtunnel (5,8km.)
Vanuit Basel via Bern, Montreux (Meer van Geneve) naar Martigny, waar de klim over een tweebaans richting ‘Grand Saint Bernard’ begint. Makkelijke pas en een drukke route. Hij is vergelijkbaar met de eerdergenoemde, gratis toegankelijke, San Bernardino. Voor deze Grand Saint Bernard betaal je nog een behoorlijke extra ‘Grand’ prijs! Ook hier veel vrachtverkeer dat alternatieven voor de Gottardo en Mont Blanc zoekt. Vooral als je richting Torino gaat, het Val d’Aosta of Breuil Cervinia (om te skiën), is deze tunnel een goed alternatief.
Mont-Blanctunnel (11,5 km.)
In deze recent heropende, gloednieuwe tunnel heeft men met behulp van de meest moderne technieken uitgebreide veiligheidsmaatregelen getroffen. Maar misschien heb je gezien de gebeurtenissen toch geen trek… Je betaalt ook hier natuurlijk een extra tol om er doorheen te mogen rijden maar je bent er vanuit Nederland verrassend snel. Eenmaal door de tunnel ben je snel in Aosta, waar je eventueel kunt overnachten om de volgende dag verder Italië in te gaan.
Via Frankrijk
Fréjus-tunnel (12,8 km.)
Voor bezoekers van Piemonte en Liguria die liever door Frankrijk dan door Duitsland / Zwitserland reizen, maar niet door de Mont Blanc-tunnel willen reizen, is er eigenlijk maar één alternatief: de Fréjustunnel. Het nadeel is dat deze ook erg druk kan zijn omdat ook Italiaanse truckers gebruik maken van dit alternatief. De tunnel ligt echter wel erg gunstig; ben je er eenmaal doorheen, dan ben je binnen een uur in Torino. Vanuit het Franse Bourg en Bresse is het zonder files circa 3 uur (via Chambéry) naar de tunnel.
Langs de Middellandse Zee-kust
Er is natuurlijk ook een mogelijkheid om al deze passen door de bergen te vermijden. Vanuit Nice rijd je in een uur naar Italia (Ventimiglia, San Remo) zonder ook maar één Alp te zien. Deze meest westelijke route is eigenlijk niet echt een alternatief, omdat de autorit naar Nice natuurlijk wel erg ver en erg om is. Tenzij je een goedkoop vliegticket op de kop hebt kunnen tikken naar Nice, waarna je per trein of gehuurde auto wel weer snel in Liguria bent…
Mooie zomerpassen
In de zomer heb je op alle bovengenoemde verbindingen natuurlijk minder last van slecht weer. In de weekends is er nauwelijks vrachtverkeer, maar natuurlijk wel veel vakantiegangers. De meeste ‘ouderwetse’ passen zijn normaal geopend, tenzij er extreme weersomstandigheden zijn. Luister voor meer informatie hierover naar de radiozenders, waarvan je de etherfrequenties op borden langs de weg ziet staan. Het rijden van een pas kost je gemiddeld twee uur extra tijd, maar het is veiliger, minder druk, (nog) veel mooier en vaak goedkoper dan een tunnel. Dus vooral ideaal voor degene die geen haast heeft en de reis als onderdeel van zijn vakantie ziet. Deze passen zijn in de regel open vanaf mei (maar soms later!) tot oktober.
Een paar voorbeelden van mooie, niet al te moeilijke zomerpassen met daarachter de meest voor de hand liggende bestemmingen in Italia.
Via Oostenrijk | Bestemming |
Resia-pas (1510 m.) (Via Nauders) |
Trentino-Trentino Alto Adige/ Stelvio-gebied |
Via Zwitserland | Bestemming |
Resia-pas (1510 m.) (Via Davos) |
Trentino-Trentino Alto Adige/ Stelvio-gebied |
Julier- en Malojapas (2284m/1815m.) (Via Sankt Moritz) |
Lago di Como/Lago d’Iseo |
Splügenpas (2113 m.) geen caravans! (Vanuit Splügen vóór de San Bernadino) |
Lago di Como |
Gottardpas (2108 m.) (Andermatt/Airolo) |
Heel Italia |
Grimsel/Nufenen (2165/2480 m.) geen caravans! (Alternatief voor de Gottardpas) |
Heel Italia |
Via Frankrijk | Bestemming |
Grote San Bernardino-pas (2469m) (Martigny-Aosta) |
Val d’Aosta/Piemonte |
Kleine San Bernardino-pas (2188 m) (Albertville - Courmayeur) |
Val d’Aosta/Piemonte |
Col du Mont Cenis (2083 m) (St. Michel de Maurienne-Susa) |
Torino |
Nogmaals: het rijden van een pas is voor de liefhebbers een belevenis en voor de meerijders is er heel veel te zien. Tenzij er natuurlijk notoire wagenziekte-lijders bij zijn, dan is zo’n naar boven en naar beneden slingerende weg toch echt af te raden! Bovenop een pas kun je meestal wel ergens parkeren en soms ook wel een hapje eten. Het is geweldig om er te staan en te genieten van een mooi uitzicht en van de frisse berglucht. Een voldaan gevoel over het eerste stuk van je reis en het heerlijke vooruitzicht om binnen het uur in Italia te zijn; de vakantie is nu echt begonnen!